Тезаурус:
1.
Національна свідомість – це сукупність соціальних,
економічних, політичних, моральних, етичних, філософських, релігійних поглядів,
норм поведінки, звичаїв і традицій, ціннісних орієнтацій та ідеалів, в яких
виявляються особливості життєдіяльності націй та етносів.
2.
Складові національної свідомості:
-
сприйняття оточуючого світу та ставлення до нього;
-
усвідомлення національно-етнічної належності;
-
ставлення до історії та культури своєї
національно-етнічної спільноти;
-
ставлення до представників інших націй і національностей;
-
патріотичні почуття та патріотична самосвідомість;
-
усвідомлення національно-державної спільності.
3.
Патріотизм (грец. Πατριώτης-патріот) – сукупність
емоційної прив'язаності до Батьківщини, яка визначає особу як громадянина.
Містить кілька етнічних, культурних, політичних та історичних аспектів.
Патріотизм передбачає гордість за матеріальні і духовні досягнення свого
народу, своєї Батьківщини, бажання збереження її характерних особливостей, її
культурного надбання та захист інтересів своєї громади, народу в цілому.
Мотивація вибору
науково-методичної теми
Ураховуючи нові суспільно-політичні реалії в Україні
після Революції гідності, обставини, пов’язані з російською агресією, усе
більшої актуальності набуває виховання в молодого покоління почуття
патріотизму, відданості загальнодержавній справі зміцнення країни, активної
громадянської позиції.
Важливо, щоб навчальний заклад став для дитини осередком становлення
громадянина-патріота України, готового брати на себе відповідальність,
самовіддано розбудовувати країну як суверенну, незалежну, демократичну,
правову, соціальну державу, забезпечувати її національну безпеку, сприяти
єдності української політичної нації та встановленню громадянського миру й
злагоди в суспільстві.
На сучасному етапі українського державотворення
надзвичайно актуальною є проблема виховання у молодого покоління патріотичних
почуттів, активної громадянської позиції, сприяння
усвідомленню дітьми свого громадянського обов’язку на основі національних і загальнолюдських
духовних цінностей.
З огляду на це, робота над новою науково-методичною темою
допоможе:
- По-перше, виокремити як один із найголовніших
напрямів виховної роботи національно-патріотичне виховання – справу, що за
своїм значенням є стратегічним завданням. Не менш важливим є повсякденне
виховання поваги до Конституції держави, законодавства, державних символів –
Герба, Прапора, Гімну.
- По-друге, виховувати в
дітей національну
самосвідомість, налаштованість на осмислення моральних та культурних цінностей,
історії, систему вчинків, які мотивуються любов'ю, вірою, волею, усвідомленням
відповідальності.
- По-третє, здійснювати
виховання громадянської позиції;
вивчення та популяризацію історії українського козацтва, збереження і
пропаганду історико-культурної спадщини українського народу; поліпшення
військово-патріотичного виховання молоді, формування готовності до захисту
Вітчизни.
- По-четверте, сформувати національно самосвідому
особистість, яка поважає та любить державну мову. Володіння українською мовою
та послуговування нею повинно стати пріоритетними у виховній роботі з
дітьми. Мовне середовище повинно впливати на
формування дитини -громадянина, патріота України.
- По-п’яте, формувати моральні якості особистості,
культуру поведінки, виховувати бережливе ставлення до природи, розвивати
мотивацію до праці.
Наведені вище аргументи і зумовили вибір
науково-методичної теми, над якою працюватиме управління освіти протягом
2016/2021 років, ДНЗ № 3 .
Робота над науково-методичною темою проводитиметься
відповідно до даної концепції, метою якої є пошук форм і методів виховної
роботи, що лежать в основі козацької, музейної, театральної педагогіки, дитячого спорту. Поширення інформації про героїчні вчинки
українських військовослужбовців, бійців добровольчих батальйонів у ході
російсько-української війни, волонтерів та інших громадян, які зробили значний
внесок у зміцнення обороноздатності України.
Методична робота над обраною темою
зорієнтована на методичну підтримку педагогічної діяльності, узагальнення та
поширення кращих надбань вихователів з даної проблеми ті моніторинг
результативності роботи над науково-методичною темою всіх учасників навчально-виховного
процесу.
Дана концепція передбачає план дій щодо реалізації науково-методичної теми управлінням освіти, ДНЗ № 3 Прилуцької міської ради Чернігівської області.
Дана концепція передбачає план дій щодо реалізації науково-методичної теми управлінням освіти, ДНЗ № 3 Прилуцької міської ради Чернігівської області.
Практична та теоретична спрямованість діяльності
учасників навчально-виховного процесу реалізується під гаслом «Найкраща країна
– Україна, пишайся тим, що ти у ній живеш».
Шляхи реалізації
науково-методичної теми у 2016-2017 н.р. (І етап)
науково-методичної теми у 2016-2017 н.р. (І етап)
1. Розробка
концепції та шляхів реалізації на 5
років науково-методичної
теми управління освіти
«Формування національної свідомості та патріотизму особистості в
навчально-виховному процесі».
2. Корекція планів
роботи ДНЗ № 3 з урахуванням даної проблеми.
3. Вивчення науково-методичної літератури з даної проблеми, створення каталогу
літературних та наукових джерел.
4. Розробка
методичних засад, форм і методів розв'язання даної проблеми:
- розробити методичні
рекомендації для педагогів «Виховання патріотично налаштованої
особистості дошкільника на основі Концепції патріотичного
виховання дошкільнят в умовах сучасності»;
-
семінар – практикум на тему:«Організація роботи щодо
патріотичного виховання з дітьми дошкільного віку»;
- освітній проект за темою
«Україна – рідний край!»;
- умови огляду - конкурсу етнографічних
осередків груп закладу;
- умови конкурсів : Конкурс родинних газет «Я все люблю в своїм краю»,
Конкурс « Родина року»;
- навчально – розвивальну гру для педагогів і батьків: «Я, моя родина –
славна Україна!»;
- план роботи творчої групи з проблеми:«Формування інтересу до культурної спадщини рідного народу засобами проектної діяльності»;
- тиждень патріотичного виховання в ДНЗ.
5. Організувати в дошкільному навчальному закладі роботу
постійно діючої виставки дитячого патріотичного малюнку.
6. Участь в роботі міських методичних об'єднань по виробленню шляхів реалізації
даної проблеми в ДНЗ № 3.
7. Залучення дітей,
педагогів, батьківської громади до
участі у реалізації теми.
8. Участь педагогічного та дитячого колективів у міських, обласних та Всеукраїнських конкурсах, акціях, оглядах, фестивалях національно – патріотичного спрямування:
8. Участь педагогічного та дитячого колективів у міських, обласних та Всеукраїнських конкурсах, акціях, оглядах, фестивалях національно – патріотичного спрямування:
- Медіа
– конкурсі «Моя Україна – єдина країна»;
- Обласному конкурсі «Твоя листівка для воїна»
- Всеукраїнській
акції «Зробимо Україну чистою!»
- Акціях «Допоможи
ветерану», «Привітай Ветерана», «Ветеран живе поруч», «Пам’ять», «Запали
свічу», «Наша турбота пам’ятним місцям».
9.
Провести методичну вітальню для
педагогів міста з проблеми «Виховуємо
громадянина – патріота України».
10.Психологічний
супровід реалізації даної теми:
- здійснення моніторингу
готовності педагогічних працівників щодо виховання
патріотизму дошкільнят як соціально-педагогічної проблеми;
-
моніторинговий супровід дітей старшого
дошкільного віку у навчально-виховному процесі;
- здійснення психологічної
просвіти серед громадськості щодо патріотичного виховання дитини шляхом
виступів на батьківських зборах, розміщення відповідної інформації на сайтах
навчальних закладів, у «Батьківських куточках».
- здійснення психологічної просвіти серед
громадськості щодо духовно –
патріотичного розвитку дитини в рубриці «Психолог радить».
11. Моніторинг
впровадження гуртка духовно – патріотичного спрямування «Лад» .
12. Участь у конкурсі на кращий проект «Спадщина» серед ДНЗ міста.
12. Участь у конкурсі на кращий проект «Спадщина» серед ДНЗ міста.
13. Участь
у Воздвиженському та Миколиному
ярмарках.
14. Участь
у Фестивалі «Віночок дитячих таланів» серед вихованців ДНЗ.
15. Участь у міській спартакіаді дошкільників.
15. Участь у міській спартакіаді дошкільників.
16. Організувати
заходи
з відзначення Дня перемоги, Дня визволення міста від нацистських окупантів, Дня захисника України, Дня партизанської слави, Дня
Чорнобильської трагедії, Дня пам’яті жертв голодомору, Дня Соборності України,
Дня вишиванки.
17. Долучитися до проведення Всеукраїнського місячника
шкільної бібліотеки «Виховуємо
громадянина – патріота України».
18. Комплектувати фонди бібліотеки ДНЗ № 3 закладів літературою, спрямованою на
національно-патріотичне виховання.
Шляхи
реалізації
науково-методичної теми у 2017-2018 н.р. (11 етап)
1. Організація роботи постійно-діючого семінарів, творчої групи з даної проблеми.
2. Організація самоосвітньої роботи педагогів за індивідуальними планами з даної проблеми.
3. Висвітлення
у засобах масової інформації, духовно-патріотичних заходів, що проходять в ДНЗ.
4. Проведення
круглих столів на патріотичну тематику.
5. Моніторинг
рівня фахової підготовки педагогічних працівників для роботи над даною темою.
6. Вивчення
стану організації освітньо - виховної
роботи з патріотичного виховання .
7 . Здійснення
психологічної просвіти серед
громадськості щодо духовного розвитку дитини в рубриці «Психолог радить»,
місцевих газет.
8. Участь педагогічного та дитячого колективів у міських,
обласних та Всеукраїнських конкурсах, акціях, оглядах, фестивалях патріотичного спрямування.
9.
Участь у Воздвиженському та Миколиному
ярмарках.
10. Участь
у міській спартакіаді дошкільників.
11. Участь
у Фестивалі «Віночок дитячих таланів» серед вихованців ДНЗ.
Шляхи реалізації
науково-методичної теми у 2018-2019 н.р. (ІІІ етап)
науково-методичної теми у 2018-2019 н.р. (ІІІ етап)
1.
Робота над науково-методичною темою управління освіти «Формування
національної свідомості та патріотизму особистості в навчально-виховному
процесі» (ІІІ етап).
2.
Видання методичних і навчальних рекомендацій з даної
теми.
3.
Проведення педагогічних рад та науково-практичних
конференцій з даної теми в навчальних закладах.
4.
Організація роботи батьківського лекторію в ДНЗ- «Патріотичне виховання дитини в сім’ї».
5.
Здійснення психологічної просвіти серед громадськості
щодо патріотичного виховання дитини шляхом розміщення відповідної інформації на
сайтах навчальних закладів, у «Батьківських куточках».
6.
Участь педагогічного та дитячого
колективів у міських, обласних та Всеукраїнських
конкурсах, акціях, оглядах, фестивалях національно-патріотичного спрямування:
-
Всеукраїнські конкурси «Історія міст і сіл України», «Моя
земля – земля моїх батьків», «Моя Батьківщина – Україна», «Мій рідний край»,
«Об’єднаймося ж, брати мої!»
-
Всеукраїнська акція «Зробимо Україну чистою!»
-
Акції «Допоможи ветерану», «Привітай Ветерана», «Ветеран
живе поруч», «Пам’ять» «Запали свічу», «Наша турбота пам’ятним місцям».
7.
Виставка робіт образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва вихованців ДНЗ № 3 - «Моя
барвиста Україна».
8.
Створення у ДНЗ волонтерських
груп .
9.
Конкурс методичних розробок свят, виховних годин, фестивалів духовно-патріотичного спрямування, проведених в освітніх закладах міста .
10. Проведення заходів з
відзначення дат українського літературно-мистецького життя:
-
Патріотичного тижня
-
Міжнародного дня рідної мови;
-
виховних годин до річниць видатних
діячів історії та культури.
11. Проведення спортивних
заходів та змагань:
-
Участь у міській
спартакіаді дошкільників.
12.
Відзначення Дня перемоги, Дня пам’яті та примирення, Дня
визволення міста від нацистських окупантів, Дня вшанування учасників бойових
дій на територіях інших держав, Дня захисника України, Дня партизанської слави,
Дня Чорнобильської трагедії, Дня пам’яті жертв голодомору, Дня пам’яті жертв
політичних репресій, Дня скорботи і вшанування пам’яті жертв війни в Україні,
Дня Соборності України, Дня вишиванки.
13. Просвітницько-консультативна
робота з родинами, які виховують дітей зі складними вадами розвитку з питання «
Формування національної свідомості та патріотизму особистості»
14.Презентація
методичних посібників виданих вихователями ДНЗ з даної
проблеми.
Шляхи реалізації
науково-методичної теми у 2019-2020 н.р. (ІV етап)
Шляхи реалізації
науково-методичної теми у 2019-2020 н.р. (ІV етап)
1.
Моніторинг
результативності роботи гуртка духовно-патріотичного спрямування.
2.
Моніторинг рівня сформованості національно-патріотичних якостей дошкільників.
3.
Проведення конкурсу на кращу
розробку занять з реалізації виховної мети
національно-патріотичного спрямування.
4.
Участь педагогічного та дитячого колективів у міських,
обласних та Всеукраїнських конкурсах, акціях, оглядах, фестивалях
національно-патріотичного спрямування:
-
Всеукраїнські конкурси «Історія міст і сіл України», «Моя
земля – земля моїх батьків», «Моя Батьківщина – Україна», «Мій рідний край»,
«Об’єднаймося ж, брати мої!»
-
Всеукраїнська акція «Зробимо Україну чистою!»
-
акції «Допоможи ветерану», «Привітай Ветерана», «Ветеран
живе поруч», «Пам’ять» «Запали свічу», «Наша турбота пам’ятним місцям».
5.
Проведення волонтерських акцій дітьми старшого
дошкільного віку ДНЗ.
6.
Проведення педагогічного Марафону « Я – патріот України!»
в ДНЗ.
7.
Здійснення психологічної просвіти серед громадськості
щодо духовного розвитку дитини шляхом виступів на батьківських зборах,
розміщення відповідної інформації на сайтах навчальних закладів, у
«Батьківських куточках».
8.
Моніторинг результативності роботи педагогічного колективу над обраною темою.
9.
Проведення заходів з відзначення дат українського
літературно-мистецького життя:
-
декада (тиждень) української мови та літератури;
-
День слов’янської писемності і культури;
-
Міжнародний день рідної мови;
-
День української писемності та мови;
-
виховні години до
річниць видатних діячів історії та культури.
10. Проведення заходів в ДНЗ присвячені Всеукраїнському тижню права
11. Проведення спортивних
заходів та змагань:
-
Міська спартакіада
дошкільників.
12.
Відзначення Дня перемоги, Дня пам’яті та примирення, Дня
визволення міста від нацистських окупантів, Дня вшанування учасників бойових
дій на територіях інших держав, Дня захисника України, Дня партизанської слави,
Дня Чорнобильської трагедії, Дня пам’яті жертв голодомору, Дня пам’яті жертв
політичних репресій, Дня скорботи і вшанування пам’яті жертв війни в Україні,
Дня Соборності України, Дня вишиванки.
13. Організація роботи
батьківської світлиці «Ми різні – ми рівні», діти яких відносяться до категорії
з особливими освітніми потребами, з провідною тематикою: «Виховую патріота».
14. Презентація методичних посібників виданих вихователями ДНЗ з даної
проблеми.
Шляхи реалізації
науково-методичної теми у 2020-2021 н.р. (V етап)
науково-методичної теми у 2020-2021 н.р. (V етап)
1.
Систематизація навчально-методичних напрацювань,
підготовлених у ході реалізації даної науково-методичної теми.
2.
Висвітлення матеріалів роботи над даною темою в засобах
масової інформації, фахових виданнях.
3.
Проведення наскрізного моніторингу результатів роботи над
реалізацією науково-методичної теми.
4.
Проведення патріотичного флешмобу «Україна – це ми!» .
5.
Презентація методичних рекомендацій з даної проблеми,
підготовлених вихователями ДНЗ.
6.
Моніторингове дослідження стану національно-патріотичного
виховання дошкільників.
7.
Участь педагогічних та учнівських колективів у міських,
обласних та Всеукраїнських конкурсах, акціях, оглядах, фестивалях
національно-патріотичного спрямування:
-
Всеукраїнські конкурси «Історія міст і сіл України», «Моя
земля – земля моїх батьків», «Моя Батьківщина – Україна», «Мій рідний край»,
«Об’єднаймося ж, брати мої!»
-
Всеукраїнська акція «Зробимо Україну чистою!»
-
Акції «Допоможи ветерану», «Привітай Ветерана», «Ветеран
живе поруч», «Пам’ять» «Запали свічу», «Наша турбота пам’ятним місцям».
8.
Проведення заходів з відзначення дат українського
літературно-мистецького життя:
-
декада (тиждень) української мови та літератури;
-
День слов’янської писемності і культури;
-
Міжнародний день рідної мови;
-
День української писемності та мови;
-
виховні години до річниць видатних діячів історії та
культури.
9.
Проведення спортивних заходів та змагань:
- участь у міський спартакіаді дошкільників.
10. Відзначення Дня перемоги,
Дня пам’яті та примирення, Дня визволення міста від нацистських окупантів, Дня
вшанування учасників бойових дій на територіях інших держав, Дня захисника
України, Дня партизанської слави, Дня Чорнобильської трагедії, Дня пам’яті
жертв голодомору, Дня пам’яті жертв політичних репресій, Дня скорботи і
вшанування пам’яті жертв війни в Україні, Дня Соборності України, Дня
вишиванки.
11.
Участь
у Фестивалі «Віночок дитячих таланів» серед вихованців ДНЗ.
Немає коментарів:
Дописати коментар